fredag 7. oktober 2011

EKSPORTERER SVALBARD

Han sleper med seg 6 tonn av Svalbard hjem til OL-utstilling for å fokusere på klimaendringene. 

Kunstneren Alex Hartley fant øya Nyskjæret i 2004, nå blir den del av et kunstprosjekt. Det du ser på bildet under er ikke øya, men en isskulptur fra en av mine egne tokt i nord.

Les mer om prosjektet hans, NOWHEREISLAND her.


onsdag 5. oktober 2011

TORSK MOT NORD

Det skjer mye i nord. Og mens visse arter blir færre, er det andre som utbrer seg mer enn før. 


I går skrev jeg at den arktiske fuglearten polarlomvi går tilbake, mens torsken derimot, den trekker mot nord. Så langt som til 82 breddegrad, skriver Aftenposten. Men ikke på grunn av varmere vann, sier de. På grunn av lodda, som den lever av. 

Dette får meg på helt andre tanker. Det er mindre enn tre måneder igjen til jul. Og torsk er god julemat. Men dette er en avsporing, ingen tvil om det. Oppskrifter tilhører jo på matbloggen min, matfront. Men bildet fant jeg på nettsidene til Meny, og der er det faktisk flere gode oppskrifter. Så dette er å betrakte som en aldri så liten blogg-crossover.

tirsdag 4. oktober 2011

NEDGANG AV POLARLOMVI I NORD













Nedgang i bestanden av polarlomvi og i antall hekkende par, målt i områder av Finnmark. Også på Svalbard er bestanden synkende og har vært det helt siden 1980-årene. Dette er ikke oppløftende nyheter.

Les mer om saken på Miljøstatus sine sider. På bildet ser du en blanding av lomvi og polarlomvi, som har en mer nordlig utbredelse.

Foto: Hallvard Strøm, Norsk Polarinstitutt.

torsdag 29. september 2011

SURERE ENN PÅ 20 MILLIONER ÅR

Forskerne skriver om forsuring. De sier:

Vi som bor i nord kan bli de første som merker effektene av havforsuring. Kaldt vann blir fortere surt enn varmt vann. I løpet av dette århundret vil havene i nordområdene bli surere enn på 20 millioner år. 

Fin og opplysende artikkel, spør du meg. Du finner den her.

søndag 18. september 2011

NEDSMELTING TRUER STABILITETEN

- Truer verdenfreden, skriver pressebyrået IPS og understreker at oppstyret rundt 11. september bare er småtterier i forhold til den økende fare for uro som ligger i nedsmeltingen i nord:

All the analysis and commentary about safety and security on the tenth anniversary of 9/11 is ignored by far the biggest ongoing threat to global security: climate change. 

Les artikkelen her.

torsdag 15. september 2011

REKORDLAVT OG TYNT ISDEKKE I NORD

Det skjer ting i Arktis nå. Sommerisen er ved sitt rekordlaveste. Les mer her - en engelskspråklig versjon, eller på klimasidene i Aftenposten. 

Dette har gått fort. Skremmende og utfordrende, syns jeg og lar Dali sitt bilde få illustrere min uro.

tirsdag 13. september 2011

NY FORSKNINGSDIREKTØR PÅ NORSK POLARINSTITUTT

Nalan Koc, tidligere leder for ICE-senteret, er blitt ny forskningsdirektør ved Norsk Polarinstitutt.

Nalan Koc har ledet flere viktige forskningstokt i Arktis og Antarktis og er en ypperlig kunnskapsformidler.
- Dette er spennende, og det er flott at en kvinne endelig skal bekle denne viktige posisjonen, sier jeg. Vi ønsker lykke på reisa inn i ny, banebrytende polar forskning!
Les mer her.

fredag 9. september 2011

FOSSILE FRISTELSER

 - Subsidiene til fossil energi er tre-3 ganger større enn den økonomiske støtten til klimatiltak i utviklingslandene som industrilandene lovet å bidra med under klimaforhandlingene i Mexico. 

Dette skriver Eller hambro i sin blogg om fossile fristelser på egen blogg og i Aftenbladet. Hey, hey, hey, watch out people!

Les Ellen Hambros tanker om fossile fristelser her. Hun er medlem av Klima- og forurensingsdirektoratet med egen blogg. Interessant. Dyktig dame. Dette leser vi gjerne mer om. Mens temperaturen på kloden stiger i urovekkende hastighet.

Bildet er henta her.

torsdag 8. september 2011

DA VINCI PÅ ISEN

Miljøbevegelsen Greenpeace har vært i Framstredet mellom Svalbard og Grønland. Kunstneren John Quigley lagde da en kopi av Da Vincis velkjente skisse på et smeltende isflak. 

Mer om saken kan du lese på Nordnytt sine nettsider.


Bilde: Foto: NICK COBBING/Afp/Greenpeace

tirsdag 6. september 2011

THE WORLD IN 2050

Den amerikanske forskeren Lawrence C. Smith ved UCLA har skrevet ei bok om verden fram til 2050. Den skal jeg få tak i. 

Det virker som om boka er full av interessante synspunkter som vi kanskje kan gjøre oss nytte av - vi som planlegger å leve her på kloden ei stund til. 
Hør intervjuet med forfatteren her.

NRK si nettside som omtaler boka, snakker om Norge som stormakt i 2050. Det høres noe underlig ut for meg, særlig tatt i betraktning at dette ligger 35 år fram i tida. Nettartikkelen i NRK finner du her. God lesning!