Nå har to skip seilt gjennom Nordøstpassasjen eller 'Den nordlige sjøruta', uten hjelp av isbryter. De er ikke de første skal jeg tro det jeg finner på nettet. Det første vestlige skipet som gikk gjennom passasjen var vissnok et finsk handelsskip i 1997. Hele saken kan leses på NRKs utenriksside her.
Årsaken til at skip kan passere denne skipsleia er nedsmelting av isen i Polhavet, og denne sjøruta vil trolig snart bli adskillig mer brukt. Det er på Sibirsk side av kloden at endringene i isdekket er størst.
Det er fordi isen i Polhavet trekkes mot den kanadiske siden av kloden, og dette har med vind- og havretning å gjøre.
90 % av isen som forlater Polhavet, presses ut gjennom Framstredet mellom Svalbard og Øst-Grønland, bare 10 % gjennom Beringstredet og ut på Stillehavssiden.
Nordøstpassasjen kan du lese mer om på Wikipedia, der jeg også har funnet dette kartet. Den røde stripa viser med all mulig tydelighet at veien via den nordlige sjøruta er betydelig kortere enn seilingsruta i sør. Her ser man også at økende skipstrafikk langs norskekysten blir en del av framtida. Som vi så definitivt bør forberede oss på.
lørdag 12. september 2009
GJENNOM NORDØSTPASSASJEN. UTEN HJELP AV ISBRYTER
klima, miljø, kjærlighet
nord,
Nordøstpassasjen
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar