søndag 13. april 2008

NYTT VERDENSBILDE I NORD


Hufvudstadsbladet har slått opp en stor sak om vårt nye verdensbilde og betydningen av å gjøre seg kjent med nordområdene under de stadig vekslende endringer som foregår der.

Jeg har kopiert kartet, og linker til artikkelen som du finner her. Den går både inn på gamle, kjente temaer som problemer med miljøgift i Arktis, men diskuterer også konsekvenser av de klimaendringer som er i gang, med særlig fokus på nordområdene.
De skriver blant anna:

Det norra polarhavet är en formlös fläck på många människors mentala karta av världen. Men i dag händer det så mycket kring Arktis att man tvingas precisera sina uppfattningar.

Avisa slår også fast at endringene vi i dag ser, går fortere enn forutsagt, og siterer Bert Rudels som er nyutnevnt professor i geofysikk på Helsingfors universitet og særlig har jobba med Østersjøen og Nord-Atlanteren:

– Förut trodde man att Arktis var ett stelfruset område där ingenting hände. Men i dag inser vi att där händer mycket mera än vi hinner forska ut.


Rudels tilbragte siste sommer ved iskanten i Framstredet, på det tyske forskningsfartøyet Polarstern, et imponerende fartøy som lå til kai her i Tromsø da de returnerte fra forskningstokt i fjor. Skipet tilhører AWI, Alfred Wegener Instituttet, og er et flytende stor-skala laboratorium som både tokter i Arktis og Antarktis.


I artikkelen diskuterer Rudels bl.a problematikken omkring saltholdighet og det kalde vannet som strømmer ut fra Polhavet gjennom Framstredet, og er en del av Golfstrømmens drivkraft.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Med den raske forandringen vi kanskje er vitne til bør det forskes fort, før alt er forandret. Bra du holder det kalde varmt. :-)

Anonym sa...

Takk for kommentaren! Jeg blogger om det kalde fordi jeg er bekymret for mitt elskede Arktis, et landskap som fascinerer meg mer enn noe.

I dag er jeg ganske happy fordi jeg, (en stakket stund), har fått bloggen plassert som toppsak på iNorden. Og fordi det er strålende sol og smeltetid i Tromsø!

Anonym sa...

Selv om jeg har feeden din, oppdaget jeg deg faktisk ført på iNorden. :-)