lørdag 18. september 2010

DØPT MED EN ISKLUMP

Børge Ousland og kompani er kommet til Cambrigde Bay på sin seilas gjennom Nordvestpassasjen og bytter nå mannskap. 


De har besøkt vraket til polarskuta Maud som Amundsen seilte gjennom nordvestpassasjen fra 1918 til 1924. Siden ble hun kjøpt opp av et kanadisk selskap og brukt som frakteskute. Det stolte polarskipet blir nok aldri henta opp for å hedres, men da Amundsen døpte henne med en isklump, sa han: 

Det er ikke min akt å håne den edle drue. Men allerede nå skal du få føle litt av ditt rette element. For isen er du bygget, og i isen skal du tilbringe din beste tid, og der skal du løse din oppgave. Med vår dronnings tillatelse døper jeg deg «Maud». 

- For isen er du bygget, og i isen skal du tilbringe din beste tid. 
Det er litt stilig sagt, syns jeg. Og der ligger hun altså enda. 

onsdag 15. september 2010

SE BØRGE SEILE NORDØSTPASSASJEN

Børge Ousland har seilt Nordøstpassasjen denne sommeren og skal videre gjennom Nordvestpassasjen. Se en av hans videoer fra turen på youtube her. Tøffe saker. 

De hadde vindstyrke 'gale', står det på nettet, - jeg lurer på om det er stiv kuling eller liten storm, gitt. Ser i hvert fall ut som adskillig mer enn frisk bris. Mulig å følge ham på hans engelske blogg som du finner her. I dag, mens jeg sitter her og skriver, sjekker jeg posisjonen deres og de i nordvestpassasjen - nord for Northwest Territories i Canada. 

Ousland seiler sammen med Thorleif Thorleifsson. Og det er tøffe gutter dette, som skal klare begge nord-passasjer på én sesong for å fortelle verden noe om nedsmeltingen på kloden. Men så handler det vel litt om eventyrlyst og berømmelse, også. Tøft er det, uansett.

NYTT SKIP MED LAST GJENNOM NORDØSTPASSASJEN

Kikket på NSIDC sine nettsider og det er lite is i Polhavet i forhold til gjennomsnittet i årene fra 1980 til 2000. Ikke uventet, men påfallende, syns jeg - hvordan det nå smelter.

Forøvrig gikk det et skip med jernmalm fra Kirkenes mot øst for bare noen dager siden. Det stemmer imidlertid ikke at det er første ikke-russiske skipet, slik det står i omtalen på nettet, for jeg la allerede i fjor en link til denne begivenheten: 

To tyske skip uten isbryter gjennom Nordøstpassasjen.

– Vi er svært stolte og glade over å være det første vestlige shippingselskapet som på vellykket vis har reist gjennom den legendariske Nordøstpassasjen, sa selskapets sjef Niels Stolberg i september i fjor.

De to lasteskipene Beluga Fraternity og Beluga Foresight hentet last i Sør-Korea i juli, og satte så kursen mot Europa.

 WWF fremmet allerede i 2008 forslag om ny lovgivning når det gjelder å trafikkere Arktis. - Disse områdene er ikke for amatører, sa daværende leder. Les mer om den saken her. Men de som driver med penger og transport, bryr seg neppe om slikt. Her kan det tjenes klimakroner, skrev Teknisk ukeblad i sin artikkel allerede i 2008.  

Klimakroner. Det er et interessant ord, syns jeg. Ingen tvil om at her er penger å hente. Passasjen er 30-40 % kortere enn tilsvarende rute i den sørlige leia.

- Dette kan få stor betydning for bedriftene i nordlige Skandinavia og på den koreanske halvøya som frakter olje, gass, mineraler og andre råmaterialer til det stadig voksende asiatiske markedet. Det sier sjefen for selskapet som nå seiler sin jernmalm mot øst gjennom et stadig mer smeltende Polhav.

søndag 12. september 2010

DAGSREVYINNSLAG FRA ISTOKT

Dagsrevyinnslaget jeg lagde fra istoktet til 81 grader nord ligger på nett-TV sine sider, her. Enklere kanskje, er å gå til Nordnytt sitt oppslag om frykt for økosystemene i nord, som også inkluderer videoen fra isen.