tirsdag 3. februar 2009

ANTARKTIS BLIR VARMERE

Antarktis blir varmere, sier forskerne i ny studie som du kan lese om her. Antarktishalvøya, helt vest på kontinentet, er det stedet på kloden som har hatt sterkest temperaturøkning de seinere årene. Siden 1950 har middeltemperaturen om vinteren økt med 6 seks grader, eller fem ganger mer enn noe annet sted på kloden.

Én av drømmene mine er å komme dit en gang. Men jeg klager ikke, for akkurat nå befinner jeg meg på ett av mine andre favorittsteder på kloden og venter på at årets Polarjazz-festival skal komme i gang.
Er på Svalbard med 23 minus utenfor vinduet. Men det er virkelig noe pussig med temperaturene på kloden. Da vi landet på 78 grader nord, sa piloten at det var 10 grader varmere i Longyearbyen enn på Gardermoen! Men nå har det altså snudd. I går ble det meldt minus 25 og vi er altså på vei nedover gradestokken med stort tempo.

Ingen kommentarer: